Om

En Samuraj och Furry!

Smirre Kirax är mitt furrynamn, Mitt riktiga namn är Mikael! Jag är deltagare på Second Life som Smirre Kirax och allmänt aktiv i subkulturen Furry Fandom samt  engagerad i djurrättsaktivism och dylikt.

SmirrNet!

Smirres Hemsida!

Smirre Online!

Smirres Furrysida!

Furry Air Force!

SmirreCons!

FurAffinity!

Smirres Resor!

FaceBook!

 YouTube!

Mjuka tassar, Vassa klor! Tass! Tass!

  Rävarnas Seger!


Tass! Tass! Tass!

Lasse is dead!

- Han blev bra som matta!

FOXES OF THE RAVE!

Rävarna stampar och dansar på Lassemattan 24/7 under glada gläfsanden!

Lars Ohlssons och Rune Nilssons huvuden har gjorts till ett par fina skor som jag tassar runt i. Murr! =^.^=

Ett automatvapen talar ett tydligt språk! Död åt SIVO!

><3 Furry Pride!><3

Jag ser mig som Shintoist och tror på rävguden Inari för att jag gillar rävar och identifierar mig själv som en räv! Jag tror på Vargguden Fenrir också samt att jag högaktar och prisar även ledarräven i De vilda djurens flykt - Räv från Gamla skogen!

Furrykulturen och Djurrätten är centrala begrepp för mig och det jag utgår ifrån i mitt ställningstagande.

Jag ser Shintoism som vördnad och kärlek till djuren och naturen, att vara furry och stå upp för djurens rätt osv är bra saker och god karma om man ser sig som Shintoist.

Jag älskar alla sorters djur men känner en stark samhörighet med främst Rävar, men även Vargar, Lodjur, Hundar och Katter med flera djur ser jag som heliga och vill värna om dem. Att skada eller döda ett hunddjur eller kattdjur anser jag är lika fel som att skada eller döda ett barn och jag tycker att den människa som skadar eller dödar exempelvis en räv, varg, lodjur, katt eller hund har försatt sin rätt att leva. Det är min personliga värdering om att skydda liv och stå upp för djurrätt.

Jag gillar även Sergaler, Drakar och Gripar, men vet att de är mytologiska djur.

Spirit Fox!

Shintoism!

A-10 Warthog! Finnskoga Vargars Frivilligflygargrupp!

Airstrike! -Napalm över Sapmi!

Frihet åt Sverges Vargar! ><3

Jag är stridspilot i Foxylvanska Flygvapnet & Furry Air Force!

SUPPORT NRA!

Ett atomatvapen talar ett tydligt språk!


Ålder: 46

Indiannamn: Rävtass

Tecken: Vattuman

Kinesiskt årsdjur: Hare

Status: Bor i en större lya i Finja!

Finja Socken!

Militär: Jag är officer i Fox Power Rangers och min gradbeteckning är överste. Jag har behörighet att flyga stridsflygplan i Foxylvanska Flygvapnet och i Furry Air Force, jag får även flyga helikopter. Jag är utbildad marinkårssoldat, drönaropperatör och sniper i Fox Power Rangers internatoinella specialstyrka och i Furry Defence Force.

Husdjur: Akvariefiskar och 2 bondkatter som heter Gustav och Tussi.

Favoritdjur: Rävar, vargar, katter, schakaler, coyoter, hundar, tigrar, lodjur, tvättbjörnar, drakar, sergaler osv.

Religion: Shinto.

Idrott: Skytte och simning.

Fursona: Antropomorf rödräv vid namn Smirre Kirax. Stridspilot, sniper, agent och marinsoldat.

Politik: Liberal med fokus på Furry,Djurrätt, Vargar, IT och Vetenskap.

Medlem i: F-10,s Kamratförening, Jaktkritikerna & Rovdjursföreningen.

Jag är Skåning! Ättling till Friskyttar och Kosacker - så jag har krigarblod i mig. Har dock bot i Vingåker några år av mitt liv och har släkt och furryvänner i Stockholm.

FaceBook: Jag är med i flera olika grupper på FaceBook kring Furry, Rovdjur och Djurrätt samt Flyggrupper etc.

Stad: Hässleholm.

Besökta länder: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Gran Canaria och Japan.

Favoritkanaler: Animal Planet & Discovery.

Favoritbilar: BMW, SAAB, Lamborghini & Koenigsegg.

Lyssnar på: Rock, elektronisk musik och rave.

Spel: PC, Playstation 2 och Gamecube - Spelar helst krigsspel eller djuräventyrsspel.

Sexigt: Jag känner mig attraherad av Rävar, Vargar och Sergaler och njuter av tanken på att gosa med Rävars, Vargars och Sergalers tassar. ><3

Funktionsnedsättning: Aspergers Syndrom och AD/HD.


Jag är stridspilot och flyger för Furry Air Force och Foxylvanska Flygvapnet!

Flygplan: F-15, F-16, F-22, F-35, A-10, 35 Draken och 39 Gripen.

Bombers: B-1 Lancer, B-2 Spirrit & B-3 Fox Daimon. - Pilot / Gunner på C-130 Spectre.

Helikoptrar: Black Hawk, Airwolf, AH-64 Apache, RAH-66 Comanche, KA52 och Scorpion.

Grad: Överste.

Övrig militär behörighet: Stridsvagnsförare, S.W.A.T-soldat, Sniper, Drönaroperatör. Samordnare och stridsledare för Fox Power Rangers. Taktisk OPS-soldat.


Furry Defence Force!

Civilkurage är att stå upp som soldat och försvara det man tycker är rättfärdigt, rätt och riktigt!

Att försvara det man tror på och dem man älskar!

FDF! -FA

KRIGSVIDEO!


Krig är en kul och stimulerande hobby!

Låt napalmen regna! Människor är bäst som tysta svarta brända lik! Leve de vilda Djuren!

Animal Liberation! - Furry Revolution!



FURRYPUNK!

=^.^= PARTY! PARTY! =^.^=

FURRY REVOLUTION!


´

FurryNet!

 NFC!

 SVENSKA TASSAR!

FURRY FANDOM! 

FURAFFINITY!

DEVIANT!

WEASYL! 

 RÄVSERIER!

SVEAFUR!


Jag svär trohet till vargen, att i tanke, ord och handling värna vargar och andra vilda djur!

TERIANTROPI I VARDAGEN!

Rädda en Varg! - Skjut en Människa!

DAMMSDAL!

- På Dammsdal gick jag 1986-1991. Vi jobbade med varg som tema, lekte krig i skogen att vi var vargar som krigade mot samerna, för vargars och andra vilda djurs rätt. Vi identifierade oss med vargar och lärde oss viktiga saker som att vargar och andra vilda djur är våra bröder och systrar och att djur är minst lika värdefulla som människor!


SERGAL POWER!

Sergals Info!

Sergal - Wikfifur!

Sergal Racial Guide!

Sergal Nation Forum!

Karamelldansen! :-D

Snurr! Snurr! Snurr! :-D

Människokött är gott och människohudar är bra som mattor!

Leve Sergalerna! ><3


Sidor

J22, ett svenskt jaktflygplan utvecklat på rekordtid!

Denna dag år 1942 flögs FFVS J22 för första gången. Planet var unikt på så sätt att det utvecklades som ett nationellt projekt där allt material för tillverkningen skulle finnas inom landet och alla komponenter tillverkas i Sverige.

08397

Aluminium fick inte användas till J22 eftersom det var svårt att få tag på och det lilla man fick fram skulle gå till SAAB:s B17 och B18.  Det blev en konstruktion bestående av en stålrörsram som kläddes med björkfanér. Motorn skulle vara densamma som satt i J9 (Seversky Republic EP-106) som SFA var i full färd med att kopiera fastän man inte erhållit licensrätten formellt. Denna svenskbyggda motor skulle också SAAB B17 och B18 utrustas med. J22 blev världens då snabbaste jaktplan i förhållande till motorstyrkan.

Sverige hade beställt över 260 jakt- och lätta bombplan från USA, men bara ca 60 levererades innan det blev exportstopp. USA ville inte exportera krigsmateriel eftersom de behövde allt själva, speciellt efter Pearl Harbour och inför det stundande inträdet i andra världskriget. Det rådde nästan lite panik stämning inom Kungl. Flygförvaltningen då man inte fick tag i stridsflygplan från utlandet. SAAB kunde inte ta emot fler projekt, man hade nog med projektering och tillverkning av B17, B18 och J21. Flygförvaltningen beslöt då att sätta igång tillverkning i egen regi. Den nya enheten för flygplanstillverkning blev FFVS, eller Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm.

j221

Flygingenjören Bo Lundberg var stationerad i USA som kontrollchef och ansvarig vid utvärderingen av de från Sverige beställda flygplanen. När det stod klart att vi inte skulle få alla beställda plan uppmanades Bo Lundberg av dåvarande översten Nils Söderberg (senare general) att skissa på ett svenskbyggt jaktplan. Söderberg var ansvarig för förhandlingar och köp av utländska jaktplan.

När Bo Lundberg återvände till Sverige i oktober 1940 hade han redan ett färdigt utkast till ett projekt han kallade P22. För att få fart på projektet och senare tillverkningen beslöts att sprida komponenttillverkningen till ett antal underleverantörer. Mer än 500 underleverantörer tillverkade cirka 12 000 av de 17 000 komponenterna som behövdes för J22. Det här blev en stor utmaning för svensk industri, men allt genomfördes mycket väl. Söderberg blev utnämnd till chef för hela utvecklingsarbetet och Bo Lundberg blev projektansvarig.

Twin Wasp STW C-3 motorerna som SFA höll på med dröjde och man var tvungen att finna andra lösningar. Man hade turen med sig, för Flygförvaltningen fick köpa originalmotorer från Frankrike genom Tysklands försorg. Dessa motorer skulle använts till ett franskbyggt plan men blev  beslagtagna av Tyskland som kunde sälja lite över 100 motorer till Sverige.

Av J22 tillverkades totalt 200 flygplan fördelade på följande: 2 prototyper, 141 st. J22A och 57 st. J22B. Skillnaden mellan modellerna A och B var endast beväpningen. A-modellen hade 2 st. 7,9mm kulsprutor m/22F, plus 2 st. 13,2mm automatkanoner m/39A. B-modellen hade 4 st. 13,2mm akan m/39A. Det fanns även under en kort tid en spaningsversion S22, men den avfördes efter kort tid då den inte lämpade sig för uppdraget och återställdes i ursprunglig jaktversion.

J22 avvecklades slutligen 1952 men hade under sin tid medverkat till att Sverige under slutet av kriget hade en flotta på toppmoderna och välbeväpnade jaktplan som ingav respekt utomlands. Vi började på den tiden bygga ut Flygvapnet till att bli det fjärde största och effektivaste i världen (Se: artikeln om J29 Tunnan).

J22 i luften.

En av Flygvapenmuseums J22:or.

Tekniska data:

Längd 7,8 m Spännvidd 10,0 m Höjd 3,6 m Tomvikt 2020 kg Max startvikt 2835 kg Motor Pratt&Whitney STW C-3 Motoreffekt 1065 hk Max hastighet 570 km/tim Max räckvidd 1270 km Max flyghöjd 9300 m Max stigförmåga 6000 m på 12 min

j22

Källor:
Flygvapenmuseum i Linköping
Försvarsmakten
F10 Kamratförening
Arboga Elektronikhistoriska förening
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
Svenska vingar av Bo Widfeldt och Åke Hall

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-09-22.


Föregående inlägg:

Nästa inlägg: