Katten Maja lämnades att svälta ihjäl efter att hennes matte tagits in på sjukhus. Trots att hemtjänstföretaget visste att katten varken fick mat eller vatten så gjorde man ingenting. När frivilliga krafter erbjöd sig att ta hand om katten vägrade hemtjänsten dem tillträde till lägenheten och det var inte förrän polis kallades in som katten fick hjälp. Då hade Maja varit utan mat och vatten i elva dygn och hennes liv gick inte att rädda.

Dagen före midsommarafton kom det till Södertälje Katthems vetskap att en katt lämnats ensam i ett hem sedan 11 dygn. Maja var mattes allt, men matte var svårt sjuk. Hon var brukare hos ett hemtjänstföretag, Bergviks Hemtjänst i Brunnsäng och de hade nycklar till lägenheten. Nu visade det sig att hemtjänsten inte bara struntat i katten under de 11 dygn den suttit utan mat och vatten utan också vägrade vara behjälpliga på något sätt för att lösa problemet. De vägrade öppna för någon, trots att mattes skriftliga medgivande att gå in i lägenheten. Efter att katthemmet under dagen ringt 29 samtal om detta lyckades man äntligen få till ett polisärende med hjälp av djurpolisen och då tvingades hemtjänsten att öppna. Maja vägde då 1,9 kilo och var starkt uttorkat och undernärd. Det blev omedelbar avfärd till djursjukhus där veterinären kontaktade länsveterinär för att få tillstånd att avsluta kattens lidande genom avlivning.
Vi undrar hur Bergviks Hemtjänst i Brunnsäng totalt kunde ignorera att det fanns ett levande djur i lägenheten. Genom deras lathet, nonchalans och känslokyla plågades Maja till döds. De hade enkelt kunnat kontakta polis, djurpolis eller katthem och be om hjälp. När hjälpen äntligen kom var det tack vare andra människors engagemang, men då var det för sent.
Södertälje Katthem, djurpolis och polis gjorde en strålande insats, men sådant här får inte ske igen. Vi hoppas och tror att andra hemtjänstföretag har bra rutiner för hur man hanterar ärenden där djur lämnas ensamma i bostäder, men för att undvika att något sådant här sker igen måste det skapas tydliga regler för alla hemtjänstföretag hur de ska hantera liknande situationer.