Godkväll! Smirre här.

MALMERFORS ÄR UPPDATERAT!

NYA FAVORITER PÅ MIN FA!  1  2  3  4  5

I morse så hängde jag med ett par Sergaler och hade det mysigt.

Installerade FIGHTER PILOT i morse!

Zebra har assisterat idag och jag har varit till Maxi och handlat mat och sen var jag till Kjell & CO och köpte en ny joystick.

Har suttit och flugit F-18 Super Hornet i FP en del idag!

Vilat en stund och kelat med mina Rävgosedjur och sen hjälpt mor att diska och fixa i köket. Där efter slängt skräp och gått med Hårig Schäfer.

I morgon assisterar Blåräv och då har jag tänkt hjälpa mor mer och b.la. med att säkerhetskopiera och försöka lära mor hur man säkerhetskopierar i Windows 10. Tänkte också plocka fler Rönnbär så det blir till varsin burk gelé. Rönnbärsgele är ju alltid gott att ha till kött och potatis på vintern. När jag handlade idag så glömde jag ju köpa bröd så det får jag försöka göra i morgon + köpa en standardmjölk och Blåräv och jag ska göra pannkakor. Var ju ett tag sedan jag åt pannkakor.

Ikväll varit på Second Life och umgåtts med Furrisar!

En fin Sergal dansade vid en av stängerna på klubben.

Träffade min vän Draken Kaii också!

Samt träffade fler Rävar.

och en Varg!

Var fler Vargar där och en Hjort.

Samt träffade en Räv till.

och fler Vargar!

Skypat lite i kväll med en av mina bästa vänner och sen fixat med katterna.

Ser fram emot att åka på FLYGVAPNETS 90-ÅRS DAG I LINKÖPING på Söndag. Blir till att gå upp tidigt för det är en bra bit att köra.

MILITÄRT!

Hemliga bilder av Sovjets flyg: ”Gapade – så djärv!”

Tidigare hemliga bilder visar svenska Viggen-piloters våghalsiga fotokrig mot sovjetiska flygplan under kalla kriget. Piloternas egna bilder, tagna med vanliga handkameror, visar hur de flög bara meter ifrån de sovjetiska planen över Östersjön.

– Jag gapade när jag såg bilderna måste jag erkänna. Att man var så djärv, det kunde jag inte föreställa mig, säger Thomas Magnusson.

Bilderna är publicerade i boken ”Svenskt flyg under kalla kriget” som är framtagen av Flygvapenmuseum tillsammans med Medströms bokförlag.

http://images-4.svd-cdn.se/v2/images/e1f3b436-7407-4e66-b53a-e2b6816e8658?fit=crop&h=417&q=60&w=625&s=d3296641dbbd77f70f93bfe88b2902f4e6e3995e

Piloterna använde sig inte av någon zoom eller teleobjektiv i sina fotograferingar av sovjetiska plan. Istället var de tvungna att flyga så nära planen som möjligt för att kunna ta sina bilder. Foto: Medströms bokförlag

Identifierade främmande plan med handkameror!

http://images-6.svd-cdn.se/v2/images/cfdba472-e18f-4a97-90d1-0644dded1924?fit=crop&h=417&q=60&w=625&s=571de0141a15cb89eabdb127cd36c1ece701fad4

Tidigare hemliga bilder visar de svenska piloternas vågade jakt på fotografier av sovjetiska flygplan över Östersjön. Foto: Medströms bokförlag.

Under kalla kriget övade sovjetiska flygplan över Östersjön till många svenskars fasa och förtvivlan. Vad många inte visste var att övningarna inte var någon förberedelse inför ett intåg i Sverige utan övningar mot fingerad amerikanska mål, enligt författarna till boken.

När sovjetiskt bombflyg övade över Östersjön höll sig det svenska flygvapnet framme. Ofta reagerade den svenska incidentberedskapen och svarade med att gå upp för att identifiera de främmande planen.

Med handkameror skickades piloterna upp för att fotografera planen för att de sovjetiska förbanden skulle kunna identifieras. Likt många övriga svenskar var förmodligen många av de piloterna omedvetna om syftet med övningarna, skriver författarna.

Piloternas bilder användes sedan tillsammans med FRA:s signalspaning och radarunderrättelsetjänstens filmade radarbilder av den svenska underrättelsetjänsten för att kunna förstå de sovjetiska förbandens avsikter i Östersjöområdet.

Övertygade om att Sovjet övade anfall mot Sverige!

http://images-9.svd-cdn.se/v2/images/903d48d4-b4f9-4978-ac6f-5e7a586ffe55?fit=crop&h=417&q=60&w=625&s=a09c6fc583494e7bab570f337c5ac8fd90b753f1

Den svenska Viggen-piloten flyger framför ett sovjetiskt plan som riskerar att hamna i jetstrålen från Viggen. Foto: Medströms bokförlag

Piloternas fotografier från sina uppdrag över Östersjön vittnar om nära möten med de sovjetiska planen. Hur nära?

– Det är enstaka meter ifrån. Det är nästan så att de slår i varandra, säger Thomas Magnusson bokförläggare och en av författarna till boken ”Svenskt flyg under kalla kriget”.

Hos den något konspiratoriskt lagda kanske tankarna fort går till kameran och att piloterna mycket väl kan ha använt ett zoom-objektiv. Tvärtom, säger Thomas Magnusson. Vanliga kameror fotar istället i viss vidvinkel och planen kan istället uppfattas som att de är längre bort än vad de faktiskt var när bilden togs.

FRA hade, efter signalspaning, en tydlig bild av vad det var Sovjet gjorde i Östersjön, men det mesta hölls hemligt. Detta innebar att piloterna inte visste vad de gav sig in på när de mötte de sovjetiska planen i luften.

– De svenska piloterna var helt övertygade om att det var övningar inför anfall mot Sverige. De hade ju inte hört något av den radiotrafik som FRA avlyssnat. Den höll FRA hemlig.

När de sovjetiska planen uppvaktades av svenska Viggen-piloter var mönstret tydligt. De svenska piloterna flög allt som oftast in under planen.

– Att de flyger så nära, det gör de när det finns någonting intressant under planet. Där hänger ju motorerna och framför allt vapnen, säger Thomas Magnusson.

– Man hade för vana att köra in under och så nära man vågade. Ett tag delade man till och med ut diplom till piloterna som flugit riktigt nära och fotat något verkligt intressant.

Enligt Thomas Magnusson fanns det hos Viggen-piloterna en viss status i att våga flyga så nära som möjligt.

– Viggen-piloterna, de var skickliga på sin tid och odlade en viss machokultur och de tävlade lite i det där. Sen insåg man att man måste bromsa det och man drog till exempel in diplomen, berättar han.

De svenska piloterna hade en uppgift, de var i tjänst och skulle dokumentera och identifiera de sovjetiska planen. De sovjetiska piloterna var på helt andra uppdrag. De skulle öva flyganfall mot amerikanska hangarfartyg. Det var ordern och den följde de.

Medan svenska piloter hade större frihet när de flög fick de sovjetiska piloterna ”inte ens fälla ut landningsstället utan att först ha fått order”, som Magnusson beskriver det. Det gjorde att fotograferingen av planen kunde gå relativt smärtfritt, trots att det innebar en risk för piloterna att flyga så nära som de gjorde.

– Det var våghalsigt. Men ryssarna hade order om att inte göra undanmanövrer när svenskarna kom. De skulle ligga still och hade nästan alltid akterkanonerna avstängda, säger Thomas Magnusson.

Bilderna från de svenska piloterna vittnar även om de samhälleliga förändringarna i Sovjetunionen under kalla kriget. Under 1980-talet, och särskilt efter 1985, när Gorbatjov ledde Sovjet förändrades skicket på de sovjetiska planen.

På bilden, som är från de senare åren av Kalla kriget syns rost och smuts på planet, något som vittnade om förfall inom det sovjetiska flygvapnet – och samhället.

– Förfallet syns tydligt. De sovjetiska flygplanen stod utomhus året om, så bristen på underhåll blev snabbt påfallande. Från att Gorbatjov fick makten kan man se hur underhållet blir sämre nästan månad för månad när man tittar på bilderna. Allt blir fläckigare och rostigare, säger Thomas Magnusson.

De sovjetiska piloterna var inte överförtjusta i svenskarnas fotografering. Inte enbart för att det innebar att Sverige, som för Sovjet var en väststat, skulle ha information om deras flygvapen, utan även av personliga skäl. De ryska piloterna var måna om att inte synas på de svenska piloternas bilder, berättar Magnusson.

– När svenskarna flög nära dolde de gärna ansiktet. De ville inte bli fotograferade. Uppenbarligen var de obekväma med att väst fotograferade deras ansikten, säger han.

Piloterna från öst hade förstås även sina egna kameror som de fotograferade svenskarna med. Bilder som tydligt visar hur nära de svenska Viggen-piloterna faktiskt var de sovjetiska planen.

Piloterna i Tu-16- och Tu-22-planen, de viktigaste av de sovjetiska bombplanen under kalla kriget, fotograferade däremot inte, som svenskarna, för att studera bestyckningen på de svenska planen.

– De hade helt andra skäl. Dels var det flera av dem som fotade privat, svenskar gjorde inte det. Sovjetiska bilder kan vara från navigatören som sitter vid fönstret och fotar ut. Men ryssarna har tid och möjlighet att göra annat, berättar Thomas Magnusson. Medan svenskarna i Viggen flög ensamma var de fler på de sovjetiska planen.

– De fotade mest för att kunna visa vad som händer. De dokumenterade uppvaktningen de fick och noterade vad svenskarna gjorde.

Bilderna från piloterna från vardera sida i ”Svenskt flyg under kalla kriget” erbjuder en ny bild av perioden. En bild av ett Sverige som var väldigt aktivt i luften över Östersjön.

– Viggen-piloterna och det svenska flygvapnet stod för en väsentlig del av trovärdigheten i det svenska försvaret under kalla kriget, säger Thomas Magnusson. Men i just Östersjöområdet under kalla kriget stod svenskarna också för en ansenligt stor del av provokationerna i luften.

http://images-4.svd-cdn.se/v2/images/eef30924-6cdf-439b-91a9-437f3822b2ad?fit=crop&h=417&q=60&w=625&s=da857fbc21bd4815baadf59ee79be06855193fdb

En Viggen från F 13 Bråvalla flyger jämsides med ett sovjetiskt plan sommaren 1987. Foto: Medströms bokförlag

Det är dock inte jämförbart med i dag. Under 1980-talet inträffade det dagligen kränkningar av det svenska luftrummet, från både Warszawapakten och Natoländerna, menar Thomas Magnusson.

Det kan låta enkelt att ”gå upp och fotografera lite”, men bakom bilderna på de sovjetiska planen finns hela den svenska försvarsapparaten. I boken har kapten Rolf Jonsson beskrivit en aprilkväll 1986 när svenskarna gick upp för att möta sovjetiska plan som övade över Östersjön.

”En beredskapsstart från F 17 Kallinge med roten Q06 och 11 genomfördes mot en kolonn med åtta marina sovjetiska bombflygplan Tu-26 ’Backfire’ B B från Bychv-basen i Vitryssland samt fyra telemotmedelsflygplan vid Ostrov i Ryssland. Flygplanen anflög som vanligt från Dagö mot sydost på höjder runt 6 000 meter. Som brukligt lades Quintus-roten i ett beredskapsläge på 5 000 meter mitt i Östersjön [...] De två första okända flygplanen hade planerat ner till 2 000 meter och låg i radarskugga för Ps-66, vilket var den bild som användes för stridsledningen. När två av Tu-16 svängde svagt höger mot sydväst, kom de rakt i gapet mot Quintus-roten som sedan länge haft radarkontakt. Det var bara för piloterna att svänga in bakom och identifiera dem från ett idealiskt utgångsläge”.

KÄLLA!

NYHETER!

Jockiboi förtvivlad efter upptäckten: "Förstår inte hur någon kan vara så sjuk i huvudet!"

Transkvinna mördad – våldtogs och brändes till döds!