Japansk startupen Ispace vill bygga en stad på månen!

Kapitalstarka Ispace har ambitiösa planer på att exploatera månen. Innan 2040 hoppas bolaget ha anlagt en permanent månbas med tusen invånare.

Bara tio år senare, 2040, vill Ispace se en permanent stad på månen. De kallar sitt koncept för Moon Valley och presenterar det i videon nedan.


Medan Elon Musk har siktet inställt på en koloni på Mars har japanska Ispace månen som mål. Deras minst sagt ambitiösa vision känns som hämtad ur Andy Weirs roman Artemis: bolaget vill anlägga en stad på månen med 1 000 invånare och 10 000 besökare om året innan 2040.

Det första steget för Ispace är två månfärder de närmaste tre åren, och företaget har redan mutat in plats på två av Space X Falcon 9-raketer, rapporterar Arstechnica.

Det första uppdraget inleds 2020 och går ut på att skicka upp en rymdsond som ska ligga i omloppsbana runt månen och ta bilder på himlakroppens yta för att förbereda sig inför kommande expeditioner. Året därpå vill Ispace landsätta en duo obemanade rymdfarkoster på månen.

Bolaget har visat upp konceptskisser på en ”moderrover” som bär runt på en mindre rover i skrovet. Den lilla enheten är knuten med en kabel till moderskeppet och ska användas för att utforska lavatunnlar, underjordiska passager av stelnad lava som skulle kunna användas som skydd för en rymdbas.

Åter igen ambitiösa mål för ett nystartat företag, men Ispace säger att de kommer att räkna uppdraget som en framgång så länge rovrarna landar säkert på månens yta och överlever ett dygn. Allt utöver det ses som en bonus.

Tanken är att visa potentiella kunder att Ispace kan hjälpa till att leverera upp till 30 kilogram utrustning till månens yta, och att sedan successivt öka vikten som kan transporteras till månen. Det är tänkt att bli bolagets första ordentliga inkomstkälla.

Vill producera raketbränsle på månen!

Nästa steg är att bryta is vid månens poler för att kunna omvandla väte och syre till raketbränsle.

”Vi förväntar oss att kunna börja utveckla drivmedel på och skicka det till rymdfarkoster i rymden runt år 2030”, sa Ispace grundare Takeshi Hakamada i ett konferenssamtal med journalister där Arstechnica deltog.

Vid det laget vill han se hundratals människor som jobbar på månen. Antingen från en fast månbas eller från en rymdstation i omloppsbana runt månen.

”Vi tror att vi kan etablera en sådan värld om vi kan fortsätta vår utveckling i samma takt som i dag”, säger Takeshi Hakamda.

Ispace har hittills fått in 95 miljoner dollar i kapital vilket ska räcka till de två första uppdragen. Bolaget har i nuläget 66 anställda i Japan, USA och Luxemburg och tekniken och planerna härstammar från Googles tävling Lunar X Prize där Takeshi Hakamada ledde ett av lagen som hade som målsättning att landa en rover på månens yta innan mars 2018.

Inget lag lyckades hålla deadline, men flera av dem kämpar fortfarande på med sina expeditioner.

KÄLLA!

Relaterade artiklar!

Så ska Europas månbas byggas!

Deras nät lyckades fånga skrot i rymden!

Space X rymdkapsel Crew Dragon snart redo för avfärd!

Elon Musk visar upp nya rymdfärjan BFR!

Den 118 meter höga rymdfärjan ska kunna frakta 100 ton till Mars. Under måndagkvällen visade Space X hur jätten kommer att se ut.

Space X har uppdaterat designen på sin rymdfärja BFR – och den är större än någonsin. Under gårdagen presenterade bolagets grundare Elon Musk nya skisser på en hela 118 meter lång rymdfarkost, skriver The Verge.

Förutom att rymdfärjan nu är nästan 12 meter längre än tidigare kommer den att kunna ta en last på upp till 100 ton hela vägen till Mars. För att det ska fungera i praktiken måste rymdraketen på något vis tanka när den befinner sig i omloppsbana runt jorden.

Japan blir Space X första rymdturist!

Den japanske miljardären och entreprenören Yusaku Maezawa blir världens första rymdturist som ska skickas upp ett varv runt månen med Space X rymdfarkost, meddelar Elon Musks rymdföretag Space X.

– Ända sedan jag var barn har jag älskat månen, säger Maezawa på Space X huvudkontor och raketfabrik i Kalifornien, där hans namn offentliggjordes.

– Det här är min livsdröm.

Ingen kommersiell rymdresa för svensk astronaut!

Jessica Meir är inte med i besättningen för de första kommersiella resorna med SpaceX och Boeing till ISS.

Den svensk-amerikanska astronautkandidaten Jessica Meir får fortsätta vänta på sin första rymdfärd. Hon finns inte med i besättningarna som amerikanska Nasa valt ut för de första kommersiella resorna till den internationella rymdstationen ISS.

Företagen SpaceX och Boeing ska genomföra totalt tolv bemannade resor till ISS, med SpaceX-farkosten "Crew Dragon" och Boeings "Starliner". De första resorna planeras till nästa år.

LÄS MER!

Första människan på Mars kan bli en svenska!

Måndrömmar för nästa svenska astronaut!

Som biolog har hon studerat djur i extrema miljöer som Antarktis och Himalaya. Men Jessica Meir har siktet inställt på ännu mer extrema platser.

– Drömmen är att åka till månen, säger 39-åringen, som om några år kan bli nästa svensk i rymden.

I dagarna är det exakt tio år sedan som Christer Fuglesang blev förste svensken i rymden. Det är med anledning av det tioårsjubileet som nästa rymdsvensk, Jessica Meir, är på ett kort Sverigebesök.

Den 39-åriga svensk-amerikanskan har visserligen inte fått något datum för sin rymdfärd än, men efter en tuff utbildning på Nasa är det egentligen mest en tidsfråga.

– Jag tror att jag får ett uppdrag om ett, två, eller tre år, berättar hon.

– Sedan måste jag träna två år till för uppdraget, så jag hoppas att jag är uppe i rymden om tre till fem år.

Vi tar den svenska kopplingen först. Pappa Josef är från början israel, men mamma Ulla-Britt är från Västerås. Jessica Meirs två äldre systrar är också födda i Sverige, även om hon själv föddes först efter familjens flytt till USA. Däremot, påpekar hon, är hon både svensk och amerikansk medborgare.

Så även om det sitter en amerikansk flagga på den vänstra axeln av hennes Nasa-jacka hoppas hon kunna sätta lite blågul prägel på den kommande rymdresan också.

– Ja, något svenskt måste jag ju ta med upp. Jag är stolt över att jag är både svensk och amerikan, säger hon.

Vägen till Nasas astronaututbildning gick via bland annat en doktorstitel i marinbiologi. Utöver djupdykande kejsarpingviner och sjöelefanter i Antarktis har hon exempelvis intresserat sig för stripgäss, som klarar både extrema temperaturer och syrefattiga, höga höjder när de korsar Himalaya. Inte helt olikt de olika påfrestningarna som människokroppen utsätts för under rymdfärder med andra ord.

Men det är ändå att själv få åka upp i rymden som varit den stora drömmen så länge Jessica Meir kan minnas. När hon som liten blev ombedd att rita sig själv som vuxen, ritade hon sig själv på månen.

De drömmarna finns i högsta grad kvar, även om det troligtvis först blir en resa upp till den internationella rymdstationen ISS.

– Jag har alltid undrat hur kommer att kännas när jag tittar ner på världen. Så jag åker vart som helst. Men om jag själv får bestämma, då blir det månen, säger hon.

– Jag tror att vi både måste och ska åka tillbaka till månen innan vi funderar på Mars. Så jag hoppas. Att bli första kvinnan, första svensk-amerikanska kvinnan, på månen... Vi får se.

KÄLLA!